Transporten
Informatie
- Citroenvlinder 11
- 8016 HX Zwolle
- tel: 038 - 453 89 78
- mob: 06 - 452 00 352
- hdebreij@gmail.com
- Inschr. K.v.K Zwolle
- nr.: 410 24 843
- Bankrekening
- NL45 INGB 0691757135
Reisverslag april 2013
5 april tot en met 14 april 2013
Op woensdagmiddag 3 april mochten we weer onze trailer met hulpgoederen laden.
Er was opnieuw een gigantische hoeveelheid. We konden opnieuw niet alles meenemen.
Voor wie het leuk vind om een indruk te krijgen van alles wat we hebben meegenomen, Geef ik hieronder een globaal overzichtje.
- Ca 450 bananendozen kleding en ca 100 zakken met jassen en dekens;
- Ca 4500 kg melkpoeder en voedingssupplementen en medicijnen;
- Ca 4850 kg voedsel dat kon worden ingezameld in een aantal winkels in Zwolle en Kampen;
- 2000 kg HAK groente
- Ca 400 kg waspoeder.
- 320 m2 Tunnelkasfolie voor een 2-tal nieuwe tunnelkassen (van 16 bij 4,5 mtr). (voor ons project in Tiur (bij BLAJ)
- 3 scootmobiels, 1 fiets, enkele koelkasten, 2 wasmachines, TV's, meubilair, huishoudelijke goederen etc.)
We zijn vrijdagmorgen 5 april 's morgens om 04.30 uur vertrokken richting Roemenië. Na onze gebruikelijke overnachting net over de Oostenrijks/Hongaarse grens kwamen we zaterdag in de loop van de middag aan in Sebis (west Roemenë) en was het wachten op de trailer die wat vertraging bleek te hebben. Maar in de loop van de avond kwam onze vrachtauto aan en werd besloten om toch maar direct te lossen zodat we dat niet op zondag hoefden te doen.
In no-time waren er voldoende mensen opgetrommeld en ook een heftruck was gelukkig aanwezig voor de zware pallets. Het ging erg vlot want om ca 23.00 a 23.30 uur was alles er uit.
Het gaf wel weer een enorme voldoening als je dan alles overziet en je realiseert hoeveel mensen we blij kunnen maken met het voedsel, de kleding en alle andere producten. Want triest genoeg is het nog steeds hard nodig.
Zondag hebben we tijdens de kerkdienst van de Baptistengemeente Sebis het avondmaal meegevierd. Dat was toch wel een heel bijzondere belevenis.
De zondagmiddag hebben we "onze" bejaardencentra in Halmagiu en Magulicea weer bezocht. We zagen opnieuw dat de mensen daar erg op hun plek zijn. De in onze ogen simpele en uiterst eenvoudige behuizing ervaart men daar als een hemel op aarde.
Zeker als we ons realiseren hoe de toestand was in de staatstehuizen waar ze weg kwamen.
Het deel voor Blaj (onze 2e losplaats in centraal Roemenië) is maandag weggebracht.
Daar zijn we tot donderdagmorgen gebleven. Er stond zoals altijd weer een bezoek gepland aan de kliniek voor Neonatologie in Tirgu Mures.
We hadden een flinke aanhanger meegenomen, vol met bananendozen met babykleertjes en andere benodigdheden voor de kliniek.
Op dit moment zijn er wat minder kinderen in het kindertehuis omdat een aantal kinderen weer dankzij de inspanning van de leiding van ons kindertehuis naar hun familie terug kon gaan.
Want altijd wordt een poging gedaan de (eventuele) familie van de kinderen te achterhalen en waar nodig en mogelijk de leefomstandigheden zo te verbeteren dat hereniging met de familie weer kan. Vaak wordt dit via contacten met de burgerlijke overheid gerealiseerd.
De komende week komen er weer nieuwe kinderen.
Deels vanuit een tijdelijk pleeggezin en deels uit de crisisopvang.
Er is op dit moment overleg gaande om de komende tijd de capaciteit uit te breiden naar maximaal 20 kinderen.
TOT SLOT: WIE KAN ONS HELPEN!
Inderdaad de vraag, wie kan ons helpen. Of liever gezegd, wie kan ons in contact brengen met iemand of een bedrijf die ons wil sponsoren om het volgende project te kunnen realiseren omdat er weer de nodige ontwikkelingen zijn geweest op het gebied van onze tehuizen voor de ouderen en gehandicapten.
We hebben een droomlocatie aangeboden gekregen die we GRATIS (ja dat leest u goed) kunnen krijgen. Het is een voormalig ziekenhuis. Het is de bedoeling dat op de begane grond een polikliniek komt. (Maar dat gaat buiten ons om, daar hoeven wij niet voor te zorgen.) De 1e en 2e etage moet dan geschikt worden gemaakt voor huisvesting van maximaal 50 gehandicapten. Het gebouw is van buiten in prima staat, maar van binnen moet alles worden geschilderd, gesausd, toiletten en douches moeten onderhanden worden genomen etc. Ook is een andere verwarming noodzakelijk. Al met al dus een flinke kostenpost. Om dit te kunnen realiseren zijn we voornemens om EU subsidie aan te gaan vragen. Maar als dit wordt gehonoreerd is dat sowieso een lange weg.
Daar kunnen we nu niet op wachten. Want uiterlijk eind april moet worden beslist of we dit pand accepteren. Daarom is het noodzakelijk om op heel korte termijn een bedrag aan toezeggingen binnen te krijgen om de eerste meest noodzakelijke aanpassingen te doen.
Zodat tenminste de 1e etage geschikt gemaakt kan worden voor bewoning.
Iedere etage bestaat uit 19 kamers, een aantal badkamers en een ruimte waar de keuken moet komen. We hebben 2 complete keukens staan die na wat aanpassingen zeker geschikt zijn voor dit doel. Dus dat zijn de grootste kosten niet.
Het probleem zit hem in de verwarming die er moet komen en die sterk genoeg moet zijn om alles te kunnen verwarmen en van warm water kunnen voorzien.
We hebben een inschatting gemaakt voor deze eerste kosten.
We denken ongeveer € 15.000,= nodig te hebben om tenminste een deel beschikbaar te kunnen maken voor bewoning. We hebben inmiddels een toezegging voor ca € 4.000,=.
Daarom de vraag wie helpt ons mee om sponsoring te vinden de komende weken voor de resterende € 11.000,=? Het is een flink bedrag, maar we hopen dat er toch wat mogelijkheden voor dit project kunnen komen.
Wilt u meer informatie over dit project of heeft u een suggestie?
Bel ons dan. Telefoonnummer: 06-452 00 352. (Henk de Breij)
Terug kijkend, zijn we dankbaar voor de fijne week die we hebben gehad en dat we weer bewaard zijn gebleven voor ongelukken.
Zwolle, 15-04-2013.
Henk de Breij
Voor dit transport is een fotoalbum samengesteld. Klik hier voor deze foto's.
[terug]